Mauri Dark pitää taiteilija Kososen erillään musiikista

Hirvensalolaistaiteilijaa haastateltiin Maininkiin viimeksi helmikuussa 2010. Reilun vuosikymmenen aikana on luotu uutta sekä taiteen että musiikin saralla.


Mauri Kosonen tunnetaan varmasti tällä hetkellä parhaiten Kaarinan Piispanristillä uiskentelevasta, luonnollisen kokoisesta sinivalaasta, Big Blue -taideteoksesta, joka valaistuna luo aidon vaikutelman veden liikkeistä pinnan alla. Taidettaan näkee myös autoillessa, mikäli suuntaa Naantaliin. Vähän ennen Ihalan liittymää, on oikealla Vuorenpeikon temppeli, kaukolämpölaitos maalattu temppelinsä päällä nukkuvaksi vuorenpeikoksi.


Marraskuun kuudentena julkaisun näki Kososen uuden musiikkiprojektin tuotos Mauri Dark. Aiemmin sekä Mystons-duosta että trubaduurikeikoilta tuttu mies loi itsensä uudestaan englanninkieliselle levylle Dreams Of A Middle-Aged Man. Muusikko suodatti tuntemuksensa levylle, jossa kuuluu yhdeksän pitkäsoiton ja satojen keikkojen tuoma varmuus tekemisestä. Krumeluurit on riisuttu ja keskitytty olennaiseen.


Itse musiikki on laulaja-lauluntekijä -tyylin minimalismia. Lähelle tuotu tummaääninen laulu soi matalalta, taustanaan usein vain kitara tai vähäinen määrä muita instrumentteja. Riisuttu kokonaisuus on intiimi ja koskettava, läsnä ja jopa henkilökohtainen, varsinkin kuulokkeista.


KIINNOSTUSTA JA KIITOSTA


Mauri Dark luotiin erottamaan taiteilija ja taide musiikista. Taiteilijan itsensä suusta kuultu na selitys on äärimmäisen looginen.


– Se on tapa pitää musiikkous erillään taiteen tekemisestä. Mielestäni se jäsentää helpommin kuulijoille asioita, eikä kuvataidetta tule sotkettua musiikin tekemiseen. Uskon yleisönkin olevan helpompi omaksua se, kun on tietyt lokerot, joissa asioita tehdään, Kosonen avaa.


Ja tottahan se. Jos katselee taiteilija-Kososen nettisivulta kuvaa taideteoksesta, jossa jokirannassa kaasukellon vieressä olevaan yksitoistametriseen kaasupalloon on projisoitu NASA:n kuvaamaa videota auringon liekkimerestä, ei tuoreen albumin nimiraita jollain tapaa istu samaan tilanteeseen.


UUSI MUSIIKKI ON HERÄTTÄNYT KIINNOSTUSTA MYÖS RAPAKON TAKANA.


– Vastaanotto on ollut erittäin hyvää. Minulla on jenkeissä manageri, joka on puskenut levyä siellä eteenpäin. On tullut hirvittävän paljon hyviä arvioita ja valtavasti näkyvyyttä, varsinkin kun ottaa huomioon, että kyseessä on debyyttilevy tuolla nimellä. 


Myös kotosuomen musiikkimedia printistä digiin ovat olleet tuoreesta levystä innoissaan.


KUUTIO VALTAMERESTÄ
Kuten jutussa jo aiemmin todettiin, lienee Kososen tutuin taideteos tällä hetkellä Piispantornin sinivalasteos Big Blue. Mutta taiteilijan kädenjälki ei jää Piispanristillä uimariin, vaan näkyy koko rakennuksessa. Yhteistyötä on tehty nyt jo parisen vuotta.


– Koko Piispantorni-rakennuksen sisätilat uusitaan ja siellä on taide joka puolella läsnä. Taideteoksen ja koko kohteen valaistuksen toteuttaa Turku Energia Urakointipalvelut. Valaistukset on suunniteltu yhdessä ulkovalaistussuunnittelija Antti Viertamon kanssa. Big Bluesta tulee kokonaisuus, jossa on kaikessa huomioitu taideteos ja taidenäkökulma.


Suomen mittakaavassa moinen yhteistyö taiteilijan, arkkitehti Heimo Paukkusen ja rakennuttaja KOY Piispantornin kesken ei ole tavanomaista.


– Yleensä taiteelle on varattu rakennuksesta jokin tietty alue. Maailmalla on hyvin monipuolista arkkitehtuuria, mutta en ole aiemmin nähnyt tällaista, jossa taide olisi näin kokonaisvaltaisesti mukana. Visuaalisessa kokonaisuudessa on ajateltu sitä, että koko rakennus olisi valtamerestä irti leikattu kuutio, joka on nostettu paikkaansa.


Korkean Piispantornin vieressä on matalampi rakennus, jonka ruosteinen pinta kuvastaa rantakalliota, sekä meren ja mantereen kohtaamista.


– Kun siirrytään sisätiloihin, on vesi ja vedenalainen teema on koko ajan läsnä, Kosonen avaa.


MISTÄ SE INSPIRAATIO KUMPUAA?


Kun tuoretta levyä on työstetty viitisen vuotta ja julkisen taiteen projekti Piispanristillä on ollut tekeillä pari vuotta, on kysyttävä, miten taiteilija erottaa itsensä taiteeseen ja musiikkiin vai onko kaikki vain yhtä luovuuden ihanaa sekamelskaa?


– Yleensä pyrin keskittymään pidempiä ajanjaksoja yhteen asiaan, mutta väkisinkin tulee päällekkäisyyksiä. Julkisen taiteen ohella pyrin tekemään musiikkia ja päinvastoin.


Tässä lokerointi Mauri Kososen ja Mauri Darkin välillä antaa parastaan myös tekijälle.


– Se selkiyttää tekemistä myös itselle, kun tekee taidetta ja musiikkia eri taiteilijanimillä. 


Hirvensalossa kasvanut ja meren lähellä viihtyvä Kosonen huomaa hakeutuvansa usein lomillaankin meren läheisyyteen. Löytyykö kotosaarelta sitten se paljon puhuttu inspiraatio työhön?


– En osaa sanoa, mistä se innoitus kulloinkin tulee. Ehkä ihmisillä on mielikuva, että luova työ on vain suurta inspiraatiota. Suurin osa siitäkin on vain työntekoa, jossa selvitellään asioita, suunnitellaan ja tietoisesti etsitään inspiraatiota, työstetään ideoita ja mietitään seuraavia, Kosonen naurahtaa.


No näkyykö saarella asuminen taiteessa jotenkin?


– Vesi on taiteessani monesti läsnä. Saarella eläminen, vettä ja sen liikkeitä kun on koko ikänsä katsonut, se näkynee teoksissa. 


TEKSTI: TIMO NÄRÄ
KUVA: OLLI HORTTANA