Asiakkaan ääni kuuluviin

16.04.2020

Artikkelit

Kuvassa vasemmalta Riku Laurila, kirjastosta Ilkka Manninen ja Anu Vuorela, Pia Rantala, sekä foorumilaiset Laura Hellsten sekä Anu Pellinen.

Syvälahden monitoimitalossa on kuluvana lukukautena kokoontunut neljästi niin sanottu asiakasfoorumi, jossa talon käyttäjät avaavat kokemuksiaan.

Turun rakennuskannan ikään verrattuna vasta untuvikko Syvälahti on alusta alkaen saanut osakseen erityiskohtelua. Osasyynä asiaan lienee tietysti uudenlainen kokonaisuus, jonkalaista talousalueella ei aiemmin ole tehty. Uudenlainen talo taas luo uusia tapoja tekemiseen.

Syvälahden asiakasfoorumi on myös ensimmäinen laatuaan Turussa. Pilottihanke käynnistyi viime syksynä ja toimii koko käynnissä olevan lukukauden ajan. Jatkosta on keskusteluja, mutta mitään ei ole vielä päätetty.

– Olemme kiinnostuneita asiakkaiden kokemuksista ja saada kehittämisajatuksia palvelumme parantamiseksi. Oleellista on rakenne, jossa käyttäjät kokoontuvat, keskustele
vat ja lopputuloksena palaute menee suoraan monitoimitalon johtoryhmän käsittelyyn, selventää hankeen toinen vetäjä, Turun kaupungin perhe- ja sosiaalipalveluiden kehityspäällikkö Riku Laurila.

– Kaikki ryhmässä kerätyt ideat on viety eteenpäin vastaaville tahoille. Johtoryhmässä on joka yksiköstä oma edustajansa. Ideana on se, että asiakkaiden äänet kuullaan ja ajatukset viedään varmasti eteenpäin. Konkreettinen esimerkki on se, että meillä on ollut päiväkodin johtaja ja koulun rehtori myös mukana itse tapaamisissa, avaa terveydenhoitaja ja foorumin kehittäjä Pia Rantala.

Rantala ja Laurila toivoivat vielä suurempaa osanottajamäärää foorumiin.

– Tällä hetkellä meillä on jokaisesta osa-alueesta, paitsi nuorisotilasta, käyttäjäryhmän edustaja. Vielä mahtuu mukaan. 26. toukokuuta keskustelussa on koulun kehittämisideat. Mukaan pääsee ilmoittautumalla minulle, vaikka sähköpostilla, Rantala kertoo.

Hyötyjä asiakasfoorumista ovat saaneet paitsi asiakkaat, myös monitoimitalon työntekijät.

– Tämä on vuoropuhelua myös työntekijöiden ja eri ammattiryhmien välillä. Asiakas on periaatteessa sama, mutta kaikilla tekijöillä on hieman eri näkövinkkeli asiaan.

Kiinnostuitko asiakasfoorumista? Ota yhteyttä pia.rantala@turku.fi

TEKSTI JA KUVA: TIMO NÄRÄ