Et ole yksin! Vinkkejä selviytymiseen, kun koulu stressaa

16.04.2020

Artikkelit, Ämyri

Positiivinen stressitila lisää tehokkuutta. Toisaalta, kun stressi pääse irti hallinnasta, aiheuttaa se paljon hallaa. Ämyrin toimittaja Enna Piitulainen auttaa kanssaopiskelijan kohti valaistusta.

Nuoret kokevat itsensä usein hyvin stressaantuneeksi, erityisesti koulumenestyksestä hermoilu on yleistä. Koulustressi voi johtua monista syistä: hankaluudet ajankäytössä, unenpuute, lähipiirin luomat paineet, perinnöllinen taipumus stressille ja niin edelleen. Onneksi on olemassa lukuisia keinoja taistella stressiä vastaan.

Kun yrittää saada jotakin projektia valmiiksi, voi tuntua, että päivästä vain yksinkertaisesti loppuvat tunnit kesken. Ratkaisuksi energiajuomien lipittäminen ja opiskelu pitkälle yöhön? Ehkä ei kuitenkaan.

Jos et omista kalenteria, hanki sellainen välittömästi. Kun kaikkea ei tarvitse muistaa, helpottaa se jo. Kalenteriin saa vaivattomasti kirjattua kaiken mahdollisen. Koulutehtävien, kuten läksyjen, kokeiden ja palautettavien esseiden lisäksi myös harrastusaikataulut sekä työvuorot sujahtavat mukaan. Itselläni on käytössä ihan perinteinen kovakantinen kalenteri, jota kuljetan mukanani lähes kaikkialle. Mieti millainen kalenteri olisi itsellesi mieluinen, kännykän digitaalinen kalenteri, seinäkalenteri vai jokin muu?

Kun sinulla on selkeänä mielessäsi, mitä milloinkin pitää palauttaa, voit helposti aikatauluttaa ja jakaa työsarkaa pienempiin osiin. Mitä jos kuitenkin käy niin, ettei essee valmistukaan ajallaan? Tässä tapauksessa ei kannatta vielä luovuttaa, sillä monet opettajat antavat mielellään lisäaikaa, kunhan sitä vain pyytää tarpeeksi ajoissa. Ei siis deadlinen jo mentyä.

Haastattelin lukion toisen vuoden opiskelijoita Emilia Valkosta sekä Milo Karvista. Kouluvuosiensa aikana he ovat ehtineet kokeilla erilaisia lähestymistapoja stressin päihittämiseen. Lopulta kumpikin on onnistunut kehittämään oman, toisistaan selkeästi eroavan, keinonsa stressinhallintaan.

Karvinen hikoilee stressin pois. Hän kertoo kuntosaliharrastuksensa olevan tehokas koulustressintappaja. Karvinen muistuttaa myös, että on tärkeää antaa itselleen aikaa tehdä asioita, joista todella nauttii. Aina ei tarvitse olla tekemässä jotakin produktiivista.

Valkosen stressin määrän vaihtelee lukion jaksojen sekä elämäntilanteen mukaan. Hän kertoo lievittävänsä stressiä kuuntelemalla musiikkia, tekemällä meditaatioharjoituksia sekä luomalla taidetta, esimerkiksi maalaten.

Tärkeää on siis muistaa, että vaikka tässä jutussa mainitut keinot eivät juuri sinulle toimisikaan, ei kannata vielä luovuttaa. Kokeilemalla jokainen voi löytää juuri itsellensä sopivan stressilääkkeen. Jos stressi kuitenkin pääsee niin liialliseksi, ettet enää pysty hallitsemaan sitä itse, kannattaa jutella koulukuraattorille tai jollekin lähipiiristäsi asiasta. Et ole yksin ongelmiesi kanssa.

Ämyri on saarelaisten nuorten oma äänitorvi ja lipunkantaja. Se on kanava, jota tekevät nuoret itse.

TEKSTI JA KUVAT: ENNA PIITULAINEN