”Kun palasin Lahdesta Turkuun kauppiaaksi, ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin asettua saarille asumaan. Muitakin alueita katsottiin, mutta eivät ne tuntuneet saarten rinnalla oikealta.”
Näin muistelee Kupittaan Citymarketin kauppias Hannu Aaltonen parin vuosikymmenen takaisia aikoja. Hänen isänsä, kauppias Lasse Aaltonen oli jäänyt eläkkeelle, ja Kesko tarjosi Kupittaan kauppapaikkaa pojalle, joka toimi silloin Lahden Citymarketin kauppiaana.
Kaupan siirtyminen samassa perheessä sukupolvelta toiselle ei ole kovin yleistä keskolaisessa kulttuurissa, jossa Kesko nimittää kauppiaan. Kun tällainen mahdollisuus avautui, Hannu Aaltosella ei ollut vaikeuksia päättää paluusta Turkuun.
”Olin toiminut kauppiaana ensin Raumalla ja sitten Lahdessa. Paluu Turkuun ja vieläpä Kupittaalle oli hieno mahdollisuus.”
Kupittaan Citymarket viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhlavuottaan. Vuonna 1972 avattu kauppa oli Turussa ensimmäinen silloisen ruutukaava-alueen ulkopuolelle perustettu market.
Kymmenessä vuodessa Kupittaan CM nousi ykköseksi koko Suomessa. Helsingin Sanomat uutisoi 12.7.1983: ”Turun Citymarketissa toimiva K-ryhmään kuuluva Lasse Aaltonen sai viime vuonna kiinni T-ryhmän Helsingin Stockmannin maamme suurimpana elintarvikkeiden ja muiden ns. päivittäistavaroiden myymälänä. Eroa näillä kahdella alallaan maamme suurimmalla myyntipisteellä oli vain 100 000 markkaa. Ero on mitättömän pieni, kun molempien myyntisumma lähenteli 91 miljoonaa markkaa.”
Uutisointi perustui Market-lehden keräämiin tietoihin. Marketin katsauksessa toiseksi Turussa sijoittui tuolloin Eka-market.
Myös tänä päivänä Kupittaan CM pärjää koko maan vertailussa hyvin. Ykköspaikan myynniltään suurimpana päivittäistavarakauppana on vienyt Helsingin Kannelmäessä toimiva Kaaren Prisma, mutta Kupittaan CM on heti toisena.
Kauppiaaksi Amerikan kautta
Hannu Aaltonen sanoo, että nuorempana hän ei oikeastaan aikonut kauppiaaksi isänsä jalanjäljissä. Markkinointi ja mainostoimistoala kiinnostivat enemmän.
Suuren maailman tapaan tehdä kauppaa ja myös markkinointia hän näki USA:ssa vuosina 1985-86. Työskentely todella suurten tavaraerien tukkukaupassa sytytti kauppiaaksi ryhtymisen palon.
Markkinointioppiaan Aaltonen on toteuttanut mm. Turun Sanomissa näyttävillä ilmoituksilla. Nykyisin Aaltonen on aktiivinen myös sosiaalisessa mediassa. Citymarketin historiaan liittyvät julkaisut ovat herättäneet runsaasti huomiota ja poikineet asiakkailta muisteluja vuosien varsilta.
”Kupittaalla käydään kaupassa jo kolmatta tai jopa neljättä sukupolvea, ja kauppapaikkaan liittyykin yllättävän voimakas tunnelataus. Kaikenlaisia tarinoita vuosien varrelta on kuultu.”
Vuosittain tuhat uutta tuotetta
Kupittaan Citymarketin vaiheisiin liittyy muutama selkeä merkkipaalu. Vuonna 2003 kaupassa tehtiin iso laajennus, jolloin rakennettiin mm. maanalaiset pysäköintipaikat. Lisätila on mahdollistanut tuotevalikoiman laajentaminen.
”1990-luvun alussa ruokapuolella oli myynnissä 6000 tuotetta. Nyt tuotteita on 38 000. Uusia tuotteita tulee noin 1000 vuodessa, mutta tietysti osa tuotteista myös poistuu valikoimasta.”
Esimerkiksi erilaisia teetuotteita on tällä hetkellä yli 1200. Olutta on myynnissä 700 eri tuotetta ja alkoholittomiakin oluita 100.
Tuotteilla tarkoitetaan tässä yhteydessä eri muotoisiin ja kokoisiin pakkauksiin paketoituja eriä. Saman elintarvikkeet eri kokoiset pakkaukset lasketaan siis eri tuotteiksi.
”Laaja valikoima on keskeinen osa liikeideaamme. Olemme päättäneet, että meillä on kaupungin paras valikoima, ja se edellyttää hyvin suurta tuotevalikoimaa.”
Tuotevalikoiman laajeneminen nykyiseen mittaan on myös muuttanut kauppiaan ammattia. Aaltonenkin sanoo aikaisemmin tehneensä jokaisen tilauksen itse ja tietäneensä myös yksittäisten tuotteiden hinnat. Enää sellaiseen ei ole mitään mahdollisuutta.
”Ei tämä ole enää sama ammatti kuin aikaisemmin. Meillä on nykyisin 12 osastopäällikköä, jotka huolehtivat kukin oman osastonsa tilauksista ja kehittämisestä. Mikään yhden miehen show tämä ei todellakaan ole ollut enää pitkään aikaan.”
Uusi asenne aikaan
Toinen suuri muutos kaupan toiminnassa tapahtui toukokuussa 2019. Mainoksissa julistettiin silloin, että kauppa ei ole enää koskaan kiinni eli siirryttiin ympäri vuorokauden auki olevaan toimintaan. Tässäkin Kupittaan Citymarket toimi ensimmäisenä Turussa.
”Se oli aika iso askel tuntemattomaan. Nyt on kuitenkin ihan selvää, että ratkaisu oli oikea. Ympärivuorokautisella aukiololla on vastattu asiakkaiden tarpeisiin.”
”Olemme muutenkin ottaneet uuden asenteen aikaan. Pidämme palvelutiskit auki myös sunnuntaisin, ja siitä olemme saaneet paljon kiitosta.”
Kaupan uudistamisen sykli on noin 8-10 vuotta. Kupittaalla panostetaan seuraavaksi kylmälaitteisiin, jotka vaihdetaan kauttaaltaan. Valaistuksessa on jo siirrytty ledi-aikaan, ja kaupan katolla energiaa tuottaa 2649 aurinkopaneelia.
Kolmas merkittävä muutos on käynnissä koko ajan: verkkokaupan lisääntyminen. Ihmisten liikkumista rajoittanut koronaepidemia moninkertaisti nopeasti verkkokaupan myynnin. Tilanteen normalisoiduttua verkkokaupan merkitys jonkin verran pienenee, mutta monet ovat huomanneet, että se on kätevä tapa hoitaa ainakin osa ostoksista.
”Verkkokaupan osuus on nyt noin 5 prosenttia kokonaismyynnistä. Olemme palkanneet lisää henkilökuntaa hoitamaan sitä”, Aaltonen sanoo.
Kaikki päivät erilaisia
Minkälainen on sitten kauppiaan ”normipäivä”?
”Tämä on varmaan maailman monipuolisin työ. Jokainen päivä on erilainen ja voi sisältää melkein mitä tahansa. Välillä pitää toimia putkimiehenä, välillä lääkärinä ja kaikkea siltä väliltä.”
”Tämä on aamuvirkkujen työtä, ja yleensä olen kaupalla jo ennen seitsemää. Jos ei mitään ihmeellistä tapahdu, niin päivät täyttyvät neuvotteluilla henkilöstön ja teollisuuden kanssa.”
”Eihän tästä kokonaan irti pääse milloinkaan. Poikani pitää kauppaa Salossa, ja kun tapaamme, viiden minuutin jälkeen puhumme jo kauppaan liittyvistä asioista.”
”Erityisen mielenkiintoista tässä on uuden suunnittelu. Kauppa ei tule täysin valmiiksi koskaan, vaan aina pitää miettiä, mitä voitaisiin tehdä toisin ja paremmin.
Ja kun työpäivä päättyy, on suuntana useimmiten Hirvensalo. Kaupunkiasunto jää siinä kakkoseksi.
Teksti ja kuva: Seppo Kemppainen
Artikkeli on julkaistu painetussa Mainingissa 5/2022 (syyskuu)