Pankinjohtaja arvostaa lähiseutua

– Missään en olisi voinut paremmin viihtyä kuin Hirvensalossa. Tämä on erinomainen paikka asua, sanoo Turun Seudun Osuuspankin toimitusjohtaja Petteri Rinne. Rinne perheineen on asunut Hirvensalossa vuodesta 2000 lähtien.

Saarella asumisen aikana Rinne sanoo panneensa merkille tosiasian, että alueen asukasmäärä on jatkuvasti kasvanut. Tällä on ollut väistämättä vaikutuksia arkisiin asioihin, ehkä konkreettisemmin liikenteen lisääntymisessä.

– Aikaisemmin Hirvensalo oli maaseutumaisempi kuin nykyään. Siinä oli oma erityinen viehätyksensä. Nyt on välillä jopa ruuhkan tuntua, kun työmatkaliikenne ajoittuu muutamille tunneille, Rinne naurahtaa.

Rinne sanoo kuitenkin pitävänsä oikeana sitä, että Hirvensaloon kaavoitetaan ja rakennetaan uutta. Houkuttelevia tontteja ja asuntoja on kyettävä tarjoamaan uusille asukkaille myös jatkossa. Myös palveluiden kehittämisen kannalta tämä on tärkeää.

Muutoksesta huolimatta Hirvensalo on pysynyt Rinteelle mieluisana asuinpaikkana. Erityisesti vapaa-ajan ulkoilumahdollisuudet lähialueella ovat erinomaiset, ja saarelta löytyy runsaasti vapaita ja yllättäviä alueita. Historialliset kohteet ja niihin liittyvät tarinat kiinnostavat erityisesti.

– Tarinoiden ja historiallisten tapahtumien kautta on mielenkiintoista tutustua omaan asuinalueeseen. Saaret muodostavat oman kiehtovan kokonaisuutensa.

Sadan vuoden muutos

Historiaa liittyy myös paljon siihen, että Turun Seudun Osuuspankin perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta. Petteri Rinne aloitti toimitusjohtajana vuoden alussa, kun edeltäjä Olli-Pekka Saario jäi eläkkeelle. Rinne on työskennellyt OP Turun Seudussa vuodesta 2005 lähtien, joten pankki on tuttu jo aikaisemmilta vuosilta.

Rinteen mukaan juhlavuosi on hyvä hetki pysähtyä tarkastelemaan kehitystä ja muutosta.

– Sadan vuoden aikana muutos on tietysti ollut valtavan iso. On tärkeä muistaa, että mikään ei tapahdu hetkessä eikä yhdessä yössä. Muutosmatka Turun seudun johtavaksi pankiksi on ollut pitkä, eikä tässä voi kuin kiittää aikaisemmin pankissa toimineita hyvästä työstä. Edeltäjät ovat tehneet suuren työn.

– Juhlavuosia tulee ja menee. Oleellista on, että pysähdymme miettimään, miten kehitys näkyy pankin toiminnassa pysyvästi.

Juhlavuoden kunniaksi pankki toteuttaa 100 000 euron lahjoituksen, joka käytetään uusien kumppanuuksien luomiseen vapaaehtoistoiminnassa, liikunnassa, taiteessa, tieteessä ja hyväntekeväisyydessä. Lahjoituksiin liittyvä hakuaika päättyi helmikuun lopussa.

Turun Seudun Osuuspankki korostaa nimessäänkin paikallisuutta. Mikä sen merkitys on kansainvälistyneessä maailmassa?

– Paikallinen päätöksenteko korostuu. Paikallisen pankin johtaja ei voi mennä piiloon ja vedota ”pääkonttorin” päätöksiin, ja tämä on suuri vahvuus toiminnassamme.

– Asiakkaat tietysti ratkaisevat, mikä paikallisuuden merkitys lopulta on. Pankin yhteys omaan talousalueeseen on avainasemassa. Sanoisinpa jopa, että meillä on velvollisuus olla mukana Turun seudun kehityksessä ja kehittämisessä.

– Elinvoimainen ja elinkeinorakenteeltaan monipuolinen toimialue antaa hyvät edellytykset kehittää    pankin toimintaa myös tulevaisuudessa.

Vaivattomat mobiilipalvelut

Rinne sanoo, että pankkitoiminnan viime vuosikymmeninä mullistanut digitalisoituminen jatkuu myös tulevaisuudessa. Asiakas hoitaa jatkossa entistäkin enemmän itse omat pankkiasiansa verkossa – ja yhä useammin matkapuhelimella. Mobiilipalveluiden merkitys kasvaa.

– Palveluiden vaivattomuus korostuu. Jo nyt esimerkiksi asuntokaupan voi tehdä digitaalisesti alusta loppuun dokumentteineen ilman pankissa käyntiä.

– Samalla korostuu tiedon merkitys. Edelleen on syytä korostaa, että kaikkien kannattaa opetella sähköisten palveluiden käyttämistä, iästä ja aikaisemmasta osaamisesta riippumatta.

Palveluiden siirtyminen verkkoon ei tarkoita sitä, että pankki ei enää kohtaisi asiakastaan. Kohtaamisten merkitys ehkä jopa korostuu, kun virtuaalinen yhteydenpito tuntuu helposti persoonattomalta. Esimerkiksi yritysasiakkaat toivovat yhä useammin pankilta yhteyshenkilöä, jonka kanssa voidaan tehdä ensimmäinen yhteydenotto.

– Yhteyshenkilö voi sitten ohjata yhteydenoton asiaan perehtyneelle ammattilaiselle, mikä helpottaa asiakkaan toimintaa. Samaa toimintamallia tullaan varmaan kehittämään jatkossa myös yksityisasiakkaiden puolelle, toimitusjohtaja Petteri Rinne sanoo.

Teksti ja kuva: Seppo Kemppainen

Kirjoitus on julkaistu painetussa Mainingissa maaliskuu 2022