Painetun Maininki-lehden julkaiseminen nykyisten tekijöiden toimesta on loppunut. Jos haluat lisätietoja tai olet kiinnostunut jatkamaan lehden julkaisemista, ota yhteyttä: Seppo Kemppainen, puh. 050 345 9278 (seppo.t.kemppainen(a)gmail.com)

Turun satama käynnisti terminaalirakennuksen suunnittelun

Turun satama on käynnistänyt uuden matkustajaliikenteen terminaalirakennuksen suunnittelun. Ferry Terminal Turku -hankkeen tavoitteena on suunnitella Viking Linen ja Tallink Siljan nykyiset terminaalirakennukset korvaava terminaalirakennus.

Suunnittelun pohjana toimii arkkitehtuurikilpailun voittajatyö ORIGAMI, jonka on suunnitellut PES-Arkkitehdit Oy. Suunnittelu tehdään Ramboll CM -projektinjohdon alaisuudessa.

Suunnittelusta on tehty sopimukset seuraavien tahojen kanssa:

  • Pää- ja arkkitehtisuunnittelu – PES-Arkkitehdit Oy
  • LVIA-suunnittelu – Sweco Talotekniikka Oy
  • Sähkö- ja tietoliikennesuunnittelu – Rejlers Finland Oy
  • Palotekninen suunnittelu – Palotekninen Insinööritoimisto Markku Kauriala Oy
  • Rakennesuunnittelu – Sweco Rakennetekniikka Oy
  • Geosuunnittelu – Maanpää Geo Oy

Samanaikaisesti hanketta editetään mm. jatkamalla laituri- ja kenttäalueiden suunnittelua. Turun kaupunki tekee suunnitelmia matkustajasataman liikenteellisistä yhteyksistä. Näihin kuuluvat mm. saattoliikenteen ja julkisen liikenteen järjestelyt alueella.

Ferry Terminal Turku on Turun Sataman sekä Tallink Silja ja Viking Line -varustamojen yhteinen hanke matkustajaliikenteen kehittämiseksi. Tavoitteena on rakentaa uusi yhteinen matkustajaterminaalialue varustamojen käyttöön.

Hanke sisältää varsinaisen terminaalirakennuksen rakentamisen, varustamojen käyttöön tulevien laitureiden ja niiden tausta-alueiden uusimisen. Myös autokentän rakentaminen ja saattoliikenteen alue kuuluva hankkeeseen.

Tavoitteena on, että yhteisterminaali on valmis vuodenvaihteessa 2026–2027. Hankkeen kustannusarvio on 172 miljoonaa euroa. Hanke on saanut EU:n CEF-rahoitusta.

Jätä kommentti