Turun satama on käynnistänyt uuden matkustajaliikenteen terminaalirakennuksen suunnittelun. Ferry Terminal Turku -hankkeen tavoitteena on suunnitella Viking Linen ja Tallink Siljan nykyiset terminaalirakennukset korvaava terminaalirakennus.
Suunnittelun pohjana toimii arkkitehtuurikilpailun voittajatyö ORIGAMI, jonka on suunnitellut PES-Arkkitehdit Oy. Suunnittelu tehdään Ramboll CM -projektinjohdon alaisuudessa.
Suunnittelusta on tehty sopimukset seuraavien tahojen kanssa:
- Pää- ja arkkitehtisuunnittelu – PES-Arkkitehdit Oy
- LVIA-suunnittelu – Sweco Talotekniikka Oy
- Sähkö- ja tietoliikennesuunnittelu – Rejlers Finland Oy
- Palotekninen suunnittelu – Palotekninen Insinööritoimisto Markku Kauriala Oy
- Rakennesuunnittelu – Sweco Rakennetekniikka Oy
- Geosuunnittelu – Maanpää Geo Oy
Samanaikaisesti hanketta editetään mm. jatkamalla laituri- ja kenttäalueiden suunnittelua. Turun kaupunki tekee suunnitelmia matkustajasataman liikenteellisistä yhteyksistä. Näihin kuuluvat mm. saattoliikenteen ja julkisen liikenteen järjestelyt alueella.
Ferry Terminal Turku on Turun Sataman sekä Tallink Silja ja Viking Line -varustamojen yhteinen hanke matkustajaliikenteen kehittämiseksi. Tavoitteena on rakentaa uusi yhteinen matkustajaterminaalialue varustamojen käyttöön.
Hanke sisältää varsinaisen terminaalirakennuksen rakentamisen, varustamojen käyttöön tulevien laitureiden ja niiden tausta-alueiden uusimisen. Myös autokentän rakentaminen ja saattoliikenteen alue kuuluva hankkeeseen.
Tavoitteena on, että yhteisterminaali on valmis vuodenvaihteessa 2026–2027. Hankkeen kustannusarvio on 172 miljoonaa euroa. Hanke on saanut EU:n CEF-rahoitusta.